Philips investerer 2 mia. euro i grøn innovation frem til 2015


Philips rapporterer om solid vækst i salget af grønne produkter i 2010

marts 4, 2011

Philips øremærker 2 mia. euro til investeringer i grøn innovation frem til 2015 for at styrke den bæredygtige del af Philips’ forretning på tværs af virksomhedens tre sektorer. I 2010 nåede Philips’ investering i grøn innovation op på én mia. euro – et mål, der blev indfriet to år før beregnet. Som resultat af Philips’ fortsatte fokus på bæredygtig udvikling, nåede det totale salg af grønne produkter op på 38 % i 2010, hvilket er en stigning fra 31 % i 2009.


"Vi betragter bæredygtighed som en vigtig driver for vækst, og som en integreret del af vores ’DNA’ i Philips,” udtaler Rudy Provoost, formand for Philips' Sustainability Board og CEO for Philips Lighting. "Når vi fordobler vores investering i grøn innovation frem til 2015, bekræfter det endnu engang vores ambition om, at være den virksomhed, der fremmer folks sundhed og velbefindende gennem meningsfulde og bæredygtige løsninger. Investeringen i grøn innovation er desuden en del af vores vækststrategi ‘Vision 2015’, der er drevet af globale trends som eksempelvis behovet for flere bæredygtige og energieffektive produkter og løsninger”.

 

En vigtig årsag til det stigende salg af grønne produkter i 2010, er Philips’ kontinuerlige anvendelse af ’EcoDesign’ – en designproces, der har fokus på at udvikle produkter med en markant reduceret miljøpåvirkning igennem produktets livscyklus.

 

Grønne nyheder inden for Philips’ tre sektorer

 

Én af de nyeste grønne lanceringer inden for Philips Healthcare er Philips Essential – et patientmonitoreringssystem designet med fokus på at forbedre kliniske arbejdsgange og patientsikkerhed i forbindelse med transport. Produktet er kendetegnet ved 48 % lavere energiforbrug, 72 % lavere vægt, 32 % mindre emballagevægt og et blyfrit batteri.

 

Philips Consumer Lifestyle har lanceret Econova TV – verdens første BFR/PVC-fri fjernsyn, der har modtaget både EU’s “A+” energimærke samt en pris for bedste grønne TV i 2010/2011 fra European Imaging and Sound Association (EISA).

 

Philips Lighting, der stod for næsten halvdelen af det grønne produktsalg i 2010, fortsatte den stærke udvikling med lanceringen af 12-watt EnduraLED pæren – branchens første erstatning for den traditionelle 60-watt glødepære. EnduraLED pæren har, som det første produkt indenfor sin kategori, modtaget den anerkendte ENERGY STAR kvalifikationen. American Lighting Association har desuden udnævnt produktet som vinder af ’LED Replacement Lamp’ kategorien i forbindelse med Tomorrow Awards, og produktet har desuden fået tildelt titlen “Product of the year 2010” af Popular Science Magazine.

 

Philips 2010 Sustainability Update er en integreret del af Philips årsrapport for 2010, der er tilgængelig på: www.philips.com/annualreport2010

For yderligere information, kontakt venligst:

Pia Lindhe

Philips Corporate Communications

Telefon: + 46 702 04 22 18

E-mail: pia.lindhe@philips.com.

Om Philips’ grønne produkter:

Kendetegnende for Philips’ grønne produkter er en markant miljømæssig forbedring inden for ét eller flere af Philips’ grønne fokusområder: energieffektivisering, emballage, skadelige indholdsstoffer, vægt, genbrug og bortskaffelse samt livslang driftsikkerhed.

 

Philips analyserer produktets samlede livscyklus og kortlægger herigennem produktets samlede miljøpåvirkning fra råmaterialer til produktion over anvendelse og til sidst bortskaffelse.

 

Philips’ grønne produkter skal inden for mindst ét af de grønne fokusområder opnå en score, der er mindst 10 % bedre end det produkt, som Philips produktet bliver sammenlignet med, hvilket kan være et konkurrerende produkt eller en tidligere model inden for samme produktkategori. Derudover har de enkelte sektorer indenfor Philips defineret en række supplerende kriterier inden for deres specifikke produktporteføljer.

.

Om Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), er en global koncern med et bredt sortiment af produkter, der alle har fokus på at forbedre menneskers livskvalitet gennem innovation. Philips er førende inden for sundhed og velvære samt livsstil og teknologi og tilbyder produkter, tjenester og tekniske løsninger hvor mennesket er i fokus i overensstemmelse med Philips’ varemærkeløfte ”sense and simplicity”. Philips har hovedsæde i Holland og har over 118.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på 32,3 mia. USD i 2009 er koncernen markedsleder inden for medicinsk udstyr til billeddiagnosticering af hjertesygdomme og akut patientovervågning, energieffektive belysningsløsninger, husholdningsapparater og produkter til personlig pleje samt forbrugerelektronik med en stærk førerposition inden for fladskærms-tv, barbermaskiner, trimmere, bærbare underholdningsprodukter og el-tandbørster. Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.dk/presse

.