Harmoni, ro og film i scannerrummet

juni 10, 2013

Det er almindeligt accepteret, at de ofte kølige og ugæstfri omgivelser på et hospital påvirker patienternes mulighed for at blive raske.  På radiologisk afdeling på Herlev Hospital har man taget konsekvensen af det. I forbindelse med anskaffelsen af ny MR-scanner har man sat fokus på at skabe en atmosfære af ro, tryghed og imødekommende omsorg. Bag initiativet ligger det enkle faktum at stress, uro eller måske ligefrem angst i forbindelse med en scanning påvirker forløbet for diagnosen. For at lægerne kan få de billeder, de skal bruge for at vurdere en sygdomstilstand og stille en klar diagnose er billedernes kvalitet helt afgørende.2 Det kræver rolige, tillidsfulde og samarbejdsvillige patienter.

Fokus på hele mennesket
Herlevs nye scanner er en samlet løsning leveret af Philips under navnet Ambient Experience. Konceptet har allerede vist sin betydning i bl.a. i Sverige. Opskriften er enkel: Hvis man kan gøre det hyggeligere og tryggere og give patienten indflydelse på oplevelsen, så kan man også få dem til at slappe mere af. Derfor kan patienterne nu selv være med til at bestemme atmosfæren i scanningsrummet gennem lyset, udskiftelige vægdekorationer og lyd. Børn kan blive beroliget af velkendte tegneseriefigurer med tilhørende lyd og lyseffekter.

”Som radiologer har vi nok været lidt tilbøjelige til at se på patienten som en krop, der skal analyseres og ikke som et helt menneske med følelser, tanker og forestillinger. Her er der sket et stort skred, og nu har vi mere fokus på hele mennesket. For patienternes skyld men egentlig også for vores egen. Vi kan opnå et bedre flow i arbejdet og få bedre resultater. Med anskaffelsen af denne nye scanner har vi taget skridtet fuldt ud og indrettet scannerrummet med udgangspunkt i patienternes oplevelse og velbefindende,” forklarer overlæge og leder af den radiologske afdeling Michel Némery.

Hos Philips glæder Christian Hornstrup, der er chef for sundhedsområdet, sig over samarbejdet med Herlev Sygehus: ”Vi har arbejdet med Ambient Experience-konceptet i mange lande gennem længere tid, og erfaringerne er fantastisk gode. Der ligger en stor opgave i at gøre hospitaler til steder, hvor mennesker, der er ramt af sygdom kan føle sig trygge og i gode hænder. Det skal der dygtige mennesker til, men også innovation og nytænkning i form af optimerede arbejdsrutiner og løsninger som eksempelvis Ambient Experience-konceptet fra Philips.”

Mindre brug af narkose og lettere arbejdsgange for personalet

Betydningen af den nye teknologi peger altså i flere retninger: Patienterne får en betydeligt bedre oplevelse, når de skal scannes, de oplever en ny omsorg og at sygehuset er til for dem og ikke omvendt. Samtidig indebærer løsningen, at man kan begrænse brugen af narkose. En undersøgelse fra USA har vist, at behovet for bedøvelse af børn inden scanning er faldet med 16 procent for børn under 18 år og med 28 procent for børn under 4 år. Fra et strengt lægeligt synspunkt handler det om kvaliteten af de billeder scanneren kan producere. Er patienten urolig vil kontraststoffet samle sig i fedtvævet i stedet for der, hvor sygdommen er. Det giver uskarpe og i værste fald ubrugelige billeder. Er patienten rolig kan man ydermere dosere mindre kontraststof.

Endelig er der betydelige økonomiske argumenter i spil: Rolige patienter betyder bedre udnyttelse af de dyre scannere, og at man undgår at bruge tid og penge på ubrugelige scanninger. Skal særligt urolige patienter i narkose forud for scanning involverer det et væld af medicinske medarbejdere som anæstesilæger og sygeplejersker og beslaglæggelse af andre af hospitalets ressourcer. Alt sammen noget der meget hurtigt virker fordyrende.

Læse om de nyeste innovationer i Philips

1Enhancing patient encounters – Clinical News, Philips.

2Pediatric challenges in CT Environment, Philips 2012

For yderligere information, kontakt venligst:

Käthryn Cars

Corporate Communications Nordic
E-post: Kathryn.cars@philips.com

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHI) er en virksomhed, der tilbyder et bredt sortiment af produkter til sundhed og velvære med fokus på at forbedre menneskers livskvalitet via kontinuerlig innovation inden for områderne Healthcare, Consumer Lifestyle og Lighting. Philips har hovedsæde i Holland og har 118.000 ansatte i mere end 100 lande. Med en årsomsætning på EUR 24,8 mia. i 2012 er koncernen markedsleder inden for medicinsk udstyr til billeddiagnosticering af hjertesygdomme og akut patientovervågning, energieffektive belysningsløsninger og produkter til barbering og grooming til mænd samt mundhygiejne. Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.dk/presse.