Ny undersøgelse fra Philips: Nu vil vi lave mere (og bedre) mad derhjemme

september 4, 2014

I den nye undersøgelse, som er gennemført af Analyse Danmark for Philips, fremgår det, at majoriteten af danskerne - 70 procent - ønsker at lave mere mad derhjemme. Heraf giver 36 procent udtryk for, at de ''føler sig godt tilpas med madlavning''. At madlavning er blevet mere end blot en hverdagssyssel, viser sig også ved, at 26 procent tilkendegiver, at de har madlavning som en personlig interesse, og opfatter sig selv som ''glade amatører'' i køkkenet. Desuden siger 39 procent, at de oftest laver mad helt fra bunden med friske råvarer.

''Undersøgelsen viser, at en stor del af danskerne er bevidste forbrugere, der aktivt vælger råvarer af høj kvalitet, når de skal lave mad hjemme. Hele 37 procent siger, at de vægter kvalitet over pris, når de handler ind, og hver femte vægter, at deres råvarer er økologiske'', fortæller Henrik Feindor Christensen fra Analyse Danmark.

Inspirationen til danskernes madlavning kommer først og fremmest fra familie og venner (54 procent), opskrifter i kogebøger og ugeblade (53 procent) samt opskrifter delt på internettet (60 procent). Samtidig bliver sociale medier en stadig vigtigere kilde til madinspiration, specielt blandt de unge danskere. I gruppen 18-29 år deler en ud af fem madbilleder på sociale medier og ni procent følger madprofiler via disse kanaler.

''Trenden med madbilleder på sociale medier har vokset sig stor og har givet mad en endnu tydeligere social dimension. Vi vil vise andre, både hvad vi spiser og hvordan, vi laver det, og vi ser vores madvaner som en del af os selv og vores personlige varemærke'', forklarer Philips' madinspirator, Katrin Björk, der selv er aktiv på bloggen modernwifestyle.com og på instagram.com/katrinbjork.

Undersøgelsen viser desuden, at hjemmekokken gerne laver mad til sine gæster, helst til middag. For at nærme sig restaurantkvalitet tager 16 procent køkkenmaskiner i brug, og 22 procent har anskaffet sig en ny køkkenmaskine inden for det seneste år. At kombinere teknologisk snilde med gode råvarer skaber gode forudsætninger for hjemmerestauranten.

''Undersøgelsen peger på en tydelig trend, som vi på Philips har lagt mærke til i konsumenternes efterspørgsel på produkterne. Vi arbejder aktivt med at udvikle produkter, der forenkler hjemmekokkens muligheder for at skabe en kulinarisk oplevelse i eget køkken. Philips Juicer og Philips SoupMaker er to eksempler på produkter, der hylder gode råvarer og giver smagfulde resultater'', siger Louise Widmark, nordisk markedsansvarlig for husholdningsmaskiner hos Philips.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført på vegne af Philips blandt 18-79-årige medlemmer af Analyse Danmarks internetpanel, DK-Panelet. I alt deltog 1.002 respondenter i undersøgelsen, der blev foretaget 5.-13. juni 2014.

Læs hele rapporten her: Restaurant Hjemmet - Philips

Besøg gerne Philips på FacebookInstagram og YouTube

For mere information kontakt venligst:

Louise Widmark
Nordisk markedsansvarlig for husholdningsmaskiner, Philips
E-mail: louise.widmark@philips.com

For billeder og samples kontakt venligst:

Bettina Færgeman
Nordic Account Director, House of Communication
Tlf. 23840963
E-mail: bettina@houseofcommunication.com

Om Philips' hjemmerestaurant

Tænk, at den allerbedste restaurant findes i dit eget hjem. Her laves mad hver dag. Her findes friske råvarer, glæde, nysgerrighed, varme og sammenhold. Her trives hele familien. Med vores køkkenmaskiner bliver madlavningen så enkel og ligetil, at man får lyst til at lave god mad hver dag. Og eftersom køkkenredskaberne gør arbejdet, kan kreativiteten slippes løs i køkkenet, der kan eksperimenteres og skabes nye smage og oplevelser, der kan nydes i familiens fællesskab, hvornår end det skal være.

Om Philips:

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), er en virksomhed, der fokuserer på helse og velbefindende og på at forbedre menneskers liv gennem innovationer i kategorierne velvære, livsstil og lys. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har 112,000 ansatte i mere end 100 lande. Med en omsætning på 23,3 milliarder Euro er virksomheden markedsledende inden for hjerte- og akutbehandling i hjemmet samt energieffektive nye lysløsninger så vel som barbering og grooming for mænd og tandhygiejne. Nyheder fra Philips kan findes på www.philips.dk/press