To ud af tre danskere går i dvale om vinteren

september 19, 2014

Det er ingen nyhed, at sollyset er vigtigt for vores energiniveau. Lange indendørs arbejdsdage i de mørke vintermåneder betyder, at vi får færre timer med dagslys. Konsekvensen er, at otte ud af ti danskere oplever, at de har mindre energi i vinterhalvåret.

Og manglen på energi får os til at slække på aktiviteterne i dagligdagen. Mere end to ud tre (68 procent) svarer, at det lave energiniveau gør, at de oftere dropper dagligdagsaktiviteter. Flest danskere skipper træningen (50 procent). Hver tredje dansker siger oftere nej til at mødes med familie og venner (36 procent) og at deltage i sociale arrangementer med kollegaerne (31 procent). Energimanglen påvirker også arbejdet, hvor 40 procent føler sig mere trætte på jobbet i vinterhalvåret. Og hver femte dansker (20 procent) bliver lettere deprimeret, fordi solen skinner mindre. Det viser en ny undersøgelse, som er gennemført for Philips.*

– Manglen på sollys påvirker vores energiniveau. Men vores dagligdag bliver stadig mere krævende og vi skal også holde energiniveauet oppe om vinteren. Med den nye energilampe EnergyUp fra Philips hæves energiniveauet, så vi har overskuddet til at lave alt det sjove efter arbejde, siger Madelene Öhlin, nordisk markedsansvarlig for Philips Beauty.

Philips EnergyUp er en energilampe, der bruger dagslysets naturlige kraft til at øge energiniveauet og humøret. Kliniske undersøgelser viser, at EnergyUp er effektiv mod vinterdepressioner og vintertræthed.

Undersøgelsen viser, at:

• 83 procent føler, at de har mindre energi i vinterhalvåret.
  • 48 procent havner i konflikter med familie, venner og bekendte, fordi de er trætte eller udmattede i vinterhalvåret. Tallene er højere blandt helt unge voksne danskere i alderen 18-22 år (59 procent), men falder med alderen. Således havner kun 32 procent af de 56-65-årige i konflikter med familie, venner og bekendte.
  • 68 procent har sagt nej til at gå ud at spise, lege med børnene eller andre aktiviteter i løbet af vintermånederne på grund af manglende energi. Aktiviteter som danskerne oftest siger nej til er træning (51 procent), mødes med familie og venner (36 procent), mødes med kollegerne efter arbejde (31 procent) og gå i teatret, biografen eller andre kulturelle aktiviteter (26 procent).
  • Mange danskeres humør påvirkes i vinterhalvåret, hvor 43 procent føler, at de har mindre energi. 19 procent bliver lettere deprimerede – her er tallet højere blandt kvinder (23 procent) end ved mænd (15 procent). Og det er oftest de helt unge voksne danskere i alderen 18-22 år, der lettere bliver deprimerede i vintermånederne (23 procent).
  • 40 procent føler sig mere trætte på arbejdet i vinterhalvåret. Her er tallet højere blandt kvinder (42 procent) end hos mænd (38 procent).
  • 14 procent af danskerne træner oftere og 20 procent sover mere i vinterhalvåret for at få mere energi.
  • 65 procent vil gerne have mere energi i vinterhalvåret.
  • Danskerne synes, at mørket (45 procent) og kulden (25 procent) er det hårdeste ved vinterhalvåret, mens slud (16 procent) og sne (9 procent) ikke føles lige så hårdt.

Om Philips EnergyUp:
Philips EnergyUp er en energilampe, der bruger dagslysets naturlige kraft til at øge energiniveauet og humøret. 20-30 minutter om dagen er nok til at mærke en forskel. Findes i følgende modeller:

- EnergyUp Natural White (HF3419), vejledende pris 1999 DKK
          - EnergyUp Intense Blue, high end (HF3430), vejledende pris 1999 DKK
          - EnergyUp Intense Blue, mid end (HF3420), vejledende pris 1499 DKK

Besøg Philips på FacebookInstagram og YouTube.

*Om undersøgelsen: Undersøgelsen er gennemført af Snabba Svar for Philips. Undersøgelsen blev gennemført i uge 36 2014, hvor 1009 danskere i alderen 18 til 65 år har deltaget. Panelet er repræsentativt i forhold til den nationale sammensætning af køn og region.

For mere information, kontakt:

Madelene Öhlin
Nordisk marknadsansvarig för Beauty, Philips.
E-mail: madelene.ohlin@philips.com

For billeder og produktprøver, kontakt:

Henrik Skyggebjerg
Geelmuyden Kiese
E-mail: henrik.skyggebjerg@gknordic.com

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er en alsidig virksomhed, som beskæftiger sig med sundhed og velvære, med fokus på at forbedre folks liv gennem meningsfuld innovation inden for områderne Healthcare, Consumer Lifestyle og Lighting. Med hovedsæde i Holland, har Philips haft en omsætning i 2013 på 23,3 mia.€ og har omtrent 113.000 ansatte inkl. salg og tjenester i mere end 100 lande. Virksomheden er førende inden for hjertebehandling, akut pleje og hjemmepleje, energibesparende belysningsløsninger, tandpleje, så vel som barbermaskiner og pleje til mænd. Nyheder fra Philips er at finde på www.philips.dk/presse.