Philips sætter fokus på World Oral Health Day

marts 17, 2016

Den 20. marts 2016 går mere end en million tandlæger fra 200 organisationer i 130 lande over hele verden sammen med FDI World Dental Federation (FDI) for at fejre World Oral Health Day – en dag, der har til formål at sætte fokus på, hvorfor det er så vigtigt at have en god mundsundhed.

Bag fejringen ligger der et alvorligt  budskab. Dårlig mundsundhed er forbundet med en række sygdomstilstande såsom:

• Hjertesygdom[i]
  • Bugspytkirtelcancer[ii]
  • Lungebetændelseii
  • Lungesygdomii

Der findes et indikeret link mellem en god mundsundhed og den generelle sundhed. Af et studie fremgår det, at 40% af de personer, der har alvorlige sygdomme i tandkødet, har yderligere en kronisk lidelse. [iii] World Oral Health Day 2016 har til formål at gøre mennesker bevidste om, at en god mundsundhed er mere end blot at have et flot smil – den har en grundlæggende indflydelse på ens generelle velbefindende.

For yderligere at belyse forbindelsen mellem mundsundhed og den generelle sundhed samarbejder Philips med de svenske organisationer 1,6 & 2,6 miljonerklubben gennem kampagnen ”Børst for hjertet”, hvor målet er at samle 150.000 kr. ind til forskning på dette område. For hver tandlægebesøgende hos Folktandvården i Stockholm, som prøver at børste for sit hjerte med en eltandbørste, doneres 10 kr. til forskning.

Sjusket eller utilstrækkelig rengøring af tandoverfladen samt mellem tænderne gør, at bakterierne lettere kan sætte sig fast langs tandkødskanten. Efter et stykke tid forårsager disse bakterier inflammationer, der f.eks. viser sig som blødende tandkød. Når tandkødet er betændt, kan bakterierne let sprede sig ud i kroppen via blodbanen.

Det tager længere tid, end man forestiller sig, at børste tænderne helt rene. Ved at rengøre ikke kun alle overflader på tænderne, men også mellem tænderne og langs tandkødskanten forhindrer du dårlig mundhygiejne.

Læs mere om Philips Sonicare eltandbørster her

[i] Van Dyke, TE., Starr, JR. Unraveling the link between Periodontitis and Cardiovascular Disease. December 2013. Findes på: http://jaha.ahajournals.org/content/2/6/e000657.short [Last accessed: December 2015]

[ii] The FDI Oral Health Atlas. April 2015. Findes på: http://www.fdiworldental.org/media/77552/complete_oh_atlas.pdf [Last accessed: December 2015]

[iii] Bensley, L. VanEwyk, J and Ossiander, E.M. Associations of self-reported periodontal disease with metabolic syndrome and number of self-reported chronic conditions. May 2010. Findes på: http://www.cdc.gov/pcd/issues/2011/may/10_0087.htm [Last accessed: December 2015]

Presskontakt:

Lina Faye

Kommunikationsansvarlig Philips

E-mail: lina.faye@philips.com

For mere information omkring kampagnen kontakt venligst

Linda Hjorth

Marketingansvarlig hos Philips Sonicare:

E-mail: linda.hjorth@philips.com

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), er en virksomhed inden for sundhed og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem innovation inden for Healthcare, Consumer Lifestyle og Lighting. Philips har hovedsæde i Holland og havde i 2015 en omsætning på 24,2 milliarder euro, cirka 104.000 medarbejdere og salg og tjenester i mere end 100 lande. Virksomheden er førende inden for hjerte- og akutpleje samt pleje i hjemmet, energieffektive belysningsløsninger og nye anvendelsesområder for belysning samt barbering og grooming til mænd samt tandpleje. Nyheder fra Philips er tilgængelige på www.philips.dk/presse.