Mor og barn
Mor og barn
Philips AVENT - Chunkier food choices for your baby

Mad i grovere bidder til din baby

Fra omkring ni måneder kan du begynde at give den lille en mere varieret kost, herunder hårdere fingermad såsom rå grøntsagsstænger.

Philips AVENT - Chunkier food choices for you baby

Tilberedning af babymad

Selvom du stadig skal hjælpe din baby med at spise, er det er god ide at opmuntre barnet til at spise selv, når det er spisetid. Noget variation på bordet i form af forskellige farver eller teksturer vil hjælpe med at holde barnets interesse fanget, når I prøver nye typer mad.

Husk, at små maver nemt bliver fyldt, så mens babyer har mest brug for energi, bør du generelt undgå at give dem måltider udelukkende bestående af fødevarer med højt fiberindhold som f.eks. brunt brød eller fuldkornsbrød.

Fedtstoffer er vigtige for energiproduktion og indeholder værdifulde vitaminer som f.eks. A-vitamin. Giv ikke fedtfattig mælk, ost og yoghurt til babyer under to år.

I det andet leveår er det normalt, at babyer begynder at afvise nye typer mad eller mad, de godt kunne lide før. De gode nyheder er, at hvis du tilbyder barnet mange forskellige typer mad i denne periode, mindsker det sandsynligheden for kræsenhed, når barnet bliver ældre.

Selvom dit barn bliver kræsent, lærer de fleste børn efterhånden at spise den mad, som de ser deres forældre og andre børn spise. Derfor hjælper det at spise sammen med babyen så ofte som muligt og at arrangere måltider med andre børn. Det udvikler også børnenes sociale færdigheder.

Tre dages måltidsplan for babyer

Dag 1

Morgenmad:

Cornflakes med kiwifrugt

Frokost:

Kylling i karry med ris og dampet blomkål

Yoghurt blandet med frisk mangopuré

Middag:

Pasta med sød peberfrugtsauce

Æggecreme og hindbær

Fingermad:

Kiwifrugt i skiver, blomkålsbuketter, brødstænger, kogt pasta

Dag 2

Morgenmad:

Babymüsli med blåbær

Frokost:

Pasta med kødsovs

Clementinstykker

Middag:

Fisk- og kartoffelkager med lynstegte grøntsager

Smoothie af fersken og hindbær

Fingermad:

Blåbær, kogt pasta, lynstegte grøntsagsstænger

Dag 3

Morgenmad:

Røræg med toastbrød i fingerbidder

Frokost:

Lam med couscous og dampede grøntsager

Risbudding

Middag:

Asparges med fetaost

Jordbær

Fingermad:

Stykker af moden pære, dampede grøntsagsstænger, cherrytomater

Vær opmærksom på, at oplysningerne i disse artikler kun er generelt vejledende og ikke må opfattes som en erstatning for sundhedsfaglig rådgivning. Hvis du eller en person i din familie eller dit barn lider af symptomer eller tilstande, som er alvorlige eller vedvarende, eller hvis du har brug for specifik lægelig rådgivning, skal du søge læge. Philips AVENT kan ikke holdes ansvarlige for skader, der opstår som følge af oplysninger, der er tilgængelige på dette websted.

Beslægtede produkter

Relateret rådgivning

Opskrifter til babyer og småbørn

Opskrifter til babyer og småbørn

Mad til småbørn – en afbalanceret kost

Mad til småbørn – en afbalanceret kost

Nemme opskrifter til børn

Nemme opskrifter til børn

Tips til måltider med småbørn

Tips til måltider med småbørn