Mor og barn
Mor og barn

Spis sundt, når du ammer

Det er vigtigt at blive ved med at spise sundt og varieret kost, når du ammer, ligesom under graviditeten.

At producere brystmælk nok til at tilfredsstille en sulten nyfødt er hårdt arbejde, som kræver meget energi – ca. 500 kalorier om dagen. Så du bør spise lidt mere, end du plejer. Hvis du ikke får nok at spise, vil din krop stadig producere mælk af god kvalitet, men du vil føle dit tappet for energi. Det kan også gøre, at din krop er længere tid om at komme sig efter fødslen.

Din kost under amning - få nok at spise

Spis én eller to energiholdige snacks i løbet af dagen ud over de tre hovedmåltider. En sandwich med skinke eller kylling, ost på toastbrød eller tørret frugt og nødder (så længe der ikke er nøddeallergi i din familie). Yoghurt, kornprodukter eller friske supper er også velegnede.

Fødevarer, der er rige på jern

Du skal muligvis tage jerntabletter, hvis du opdager, at du mangler jern – det hjælper imod træthed. Du kan også tilføje jernholdige fødevarer til din ammekost, f.eks. rødt kød, berigede kornprodukter, gennemkogt æggeblomme og grøntsager med blade. C-vitamin hjælper kroppen med at optage jern fra æg, grøntsager og kornprodukter, så glem ikke at spise kartofler, citrusfrugter, tomater og peberfrugter.

Fødevarer, du bør spise i moderate mængder

Man mener, at visse typer fødevarer kan skabe problemer for spædbørn, når de indtager dem via modermælken. Dette omfatter: luft i maven, koliksymptomer og tilmed diarré. De mest almindelige syndere er tomater, for meget citrusjuice eller -frugt, hvidløg og rå løg, kål og rosenkål, jordbær, svampe, drikkevarer med brus, krydret mad, chokolade og alle slags bønner. Du behøver ikke vælge alle disse fødevarer helt fra, spis dem blot i moderate mængder, og vælg dem kun fra, hvis du mener, at de skaber problemer for din baby.

Følsomhed over for mælkeprodukter kan i visse tilfælde forårsage kolik-lignende symptomer hos spædbørn. Hvis du overvejer at opgive mælkeprodukter i et stykke tid, bør du først spørge en sundhedsplejerske til råds, så du er sikker på, at du og barnet får de vigtige næringsstoffer, I har brug for.

Et andet godt råd er at undgå for meget koffein i te, kaffe, cola og andre sodavand. Ellers kan du få en pirrelig og lysvågen baby.

Vær opmærksom på, at oplysningerne i disse artikler kun er generelt vejledende og ikke må opfattes som en erstatning for sundhedsfaglig rådgivning. Hvis du eller en person i din familie eller dit barn lider af symptomer eller tilstande, som er alvorlige eller vedvarende, eller hvis du har brug for specifik lægelig rådgivning, skal du søge læge. Philips AVENT kan ikke holdes ansvarlige for skader, der opstår som følge af oplysninger, der er tilgængelige på dette websted.

Beslægtede produkter

Relateret rådgivning

Gode råd om amning og tips til amning

Gode råd om amning og tips til amning

Råd til madning med flaske

Råd til madning med flaske