Føler du dig træt om efteråret og vinteren?

Mere behageligt at vågne

Med Philips Wake-up Light vækkes du gradvist af et lys, som langsomt bliver kraftigere

Få energien tilbage

Når du anvender Philips EnergyLight, udsondres der de samme stoffer i kroppen, som når du opholder dig udendørs på en solrig sommerdag.

4 ud af 5 svenskere lider af vintertræthed

 

Vi mennesker er afhængige af sollys. Vi er skabt til at være aktive om dagen og sove om natten. Vores naturlige døgnrytme styres for en stor del af lyset, men manglen på sollys i efteråret og om vinteren her i Norden skaber problemer for kroppens naturlige system. Vi sover dårligere, har sværere ved at vågne og føler os mere trætte end i sommerhalvåret – alt sammen fordi kroppens naturlige samspil med dagslyset forstyrres. Philips har i samråd med forskere og specialister inden for sundhedsvæsenet udviklet en serie lysterapiprodukter, som genskaber sollysets positive effekt, giver dig energien tilbage og hjælper dig med at vågne mere behageligt i vinterhalvåret.

I Norden påvirker manglen på sollys i vinterhalvåret os

  • Hvorfor bliver vi mere trætte om efteråret og vinteren?
    Vi mennesker har et biologisk ur, som sender et signal om at sove, når det bliver mørkt, og vågne, når det bliver lyst. Men her i Norden skifter døgnets længde med årstiderne, og i vinterhalvåret findes der ikke lige så meget naturligt dagslys. Når lyset forandrer sig med årstiderne, forskubbes kroppens naturlige system. Vi får mindre lys, og melatoninindholdet kommer ud af balance, hvilket gør, at vi bliver mere trætte end normalt.

  • Hvad kan jeg gøre for at modvirke vintertræthed?
    Forsøg at være ude i dagslyset så meget som muligt, også selv om solen ikke skinner. Når der er stor mangel på dagslys, er Philips Energy Light et substitut for naturligt lys. Når du bruger Philips Energy Light, udskilles der de samme stoffer i kroppen, som hvis du var udenfor en solrig sommerdag, og du får energien tilbage. Prøv også på at holde en jævn døgnrytme, hvor du går i seng på nogenlunde samme tid hver aften. Du modvirker også vintertræthed ved at motionere eller tage en rask gåtur i dagtimerne.

  • Har du svært ved at vågne om morgenen?
    Vi mennesker er skabt til at vågne med lyset. Vi skal være vågne om dagen og sove om natten. Vi har derfor en 24-timers døgnrytme, som for en stor del styres af lyset. I efteråret og om vinteren gør manglen på lys, at vi sover dårligere, og vores døgnrytme bliver forskubbet, så det bliver sværere for os at vågne om morgenen.
     
  • Hvad sker der i kroppen, når lyset rammer øjet?
    Når lyset rammer øjet, sendes der et signal til hjernen om at stoppe med at producere melatonin, som er et søvnhormon. Når melatoninindholdet mindskes, bliver kroppen og hjernen frisk og klar til aktivitet. Når det senere bliver mørkt, begynder kroppen igen at producere melatonin, og man føler sig mere træt og søvnig. 

Hvordan fungerer Philips produkter?

Philips Wake-up Light

  • Hvordan fungerer Philips WakeUp Light?
    Lyset fra WakeUp Light stiger gradvist i 30 minutter, inden du skal vågne. Lyset forbereder varsomt din krop til at vågne, mens du stadig sover. Stiller du alarmen til kl. 07:00, begynder Philips WakeUp Light at lyse med et svagt lys kl. 06:30. Lyset øger gradvist i styrke, ligesom en almindelig solopgang, og kl. 07:00 skinner lyset stærkt, så du vågner helt. Kl. 07:00 hører du samtidig den vækningslyd, du har valgt, for at sikre, at du vågner helt op.

  • Hjælper Philips WakeUp Light mod morgentræthed?
    Ja, det gør det. Klinisk forskning har dokumenteret, at det er mere behageligt at blive vækket med lys end kun med et vækkeur. Og spørger vi brugerne af Philips WakeUp Light, bliver det også bekræftet: 92 % af brugerne mener, at WakeUp Light er bedre end deres tidligere vækningsmetode*.

    *Blauw Research 2008, N = 447

Philips Energy Light

  • Hvordan fungerer Philips WakeUp Light?
    Lyset fra WakeUp Light stiger gradvist i 30 minutter, inden du skal vågne. Lyset forbereder varsomt din krop til at vågne, mens du stadig sover. Stiller du alarmen til kl. 07:00, begynder Philips WakeUp Light at lyse med et svagt lys kl. 06:30. Lyset øger gradvist i styrke, ligesom en almindelig solopgang, og kl. 07:00 skinner lyset stærkt, så du vågner helt. Kl. 07:00 hører du samtidig den vækningslyd, du har valgt, for at sikre, at du vågner helt op.

  • Kan jeg lave andre ting, samtidig med at jeg bruger Philips Energy Light?
    Ja. Du behøver ikke at kigge direkte ind i energilampen, men kan fortsætte med dine normale aktiviteter som f.eks. arbejde, læse eller spise, samtidig med at du bruger Philips Energy Light.

Hvis du vil vide mere om, hvorfor lys er vigtigt for os, kan du læse om forskning og studier på området under knappen nedenfor.