Consumer
Produkter

Vil du vide mere om lys?

Hvorfor er lys så vigtigt for dig?

 

Lysets betydning
Vi har brug for lys til synet, men lys spiller også en vigtig rolle i reguleringen af vores søvn-vågne-rytme, for hvordan vi har det, og hvor godt vi er i stand til at arbejde med vores hjerne.

Læs mere
 

 

Lys holder os i harmoni med naturen
Lys om dagen og mørke om aftenen medvirker til en god nats søvn og en dag fuld af energi. De fleste mennesker opdager, at de føler sig meget mere energiske på en klar, solrig dag og ofte får en god nats søvn efterfølgende. Mørke, dystre dage om vinteren kan give en fornemmelse af sløvhed, uoplagthed og træthed.

Læs mere

 

 

Lys får os til at føle os aktive
Klart lys, der kommer ind gennem øjnene, øger vores vågenhed, reducerer trætheden og får os til at føle os mere energiske.

Læs mere

 

 

Lys via øjnene
Synet har behov for lys, men lys, der kommer ind i øjnene, har også andre ikke-billeddannende virkninger. Det er den primære timer (Zeitgeber) for det biologiske ur i vores hjerne, og det har en akut indvirkning på vores krop og på energiniveauet og humøret.

Det rette lys på det rette tidspunkt af dagen
Nogle af de ikke-billeddannende virkninger af lyseksponeringen afhænger af lysets farve kombineret med tidspunktet for eksponeringen. Nogle farver og lysstyrker, der er gavnlige på et bestemt tidspunkt af dagen, kan være skadelige på andre tidspunkter af dagen.


Lys og opvågning
I naturen begynder dagligdagen med den opgående sol og ender efter solnedgang. Vores moderne samfund respekterer forskellige, daglige rytmer, idet vi ofte har brug for at komme op før solopgang og fortsætte aktiviteterne indtil længe efter solnedgang.

 

Læs mere

 

Søvnmønstre
I det moderne samfund har vi mulighed for at forlænge den lyse del af dagen ved hjælp af kunstig belysning. Vores kroppe er ikke synkroniserede til solens rytme, men til vores livsstil.

Læs mere

Lysets betydning

Vores syn har brug lys, men lyset spiller også en vigtig rolle i reguleringen af vores sove/vågne-rytme, hvordan vi har det, og hvor godt vi er i stand til at arbejde med vores hjerne.
For at holde 24-timers rytmen i vores krop i takt med det naturlige miljø har vi brug for lys på bestemte tidspunkter af dagen og mørke på andre tidspunkter. Lys om morgenen tilskynder vores rytmer til at skifte til en tidligere fase, lys om aftenen skifter vores rytmer til en senere fase.

 

Lyseksponeringen gennem vores øjne har også en klar indvirkning på vores krop:
Det er især den blå del af lysspektret, som er vigtig for alle disse "ikke-billeddannende" reaktioner.

Lys holder os i harmoni med naturen

Lys om dagen og mørke om natten er medvirkende til en god nats søvn og en dag fuld af energi. De fleste mennesker genkender følelsen af, at de er langt mere energiske på en klar, solrig dag og får ofte en god nats søvn efterfølgende. Mørke, dystre dage, især om vinteren, kan fremkalde følelser af apati, dårligt humør og træthed.

 

Årsagen til, at nogle mennesker oplever små ændringer i energiniveau, søvnbehov og humøret om vinteren, og andre ikke gør, kendes i virkeligheden ikke. Om det faktisk er manglen på lys, der er årsag til symptomerne, er også uklart. Hvad man ved er, at lyseksponeringen gennem øjnene, enten fra solen eller en kunstig lyskilde, er i stand til at modvirke en fornemmelse af nedsat velbefindende.

 

Hos mennesker, der oplever sæsonbetingede ændringer, kan et klart lys på korte vinterdage, og i særdeleshed i morgentimerne, modvirke det lave energiniveau og forbedre humøret. Allerede 30 minutters lys kan øge det subjektive energiniveau.

 

Hvis man oplever det årlige mønster i træthedsfølelse, et øget søvnbehov og milde humørsvingninger om vinteren, synes det optimalt at starte eksponeringen til 20-30 minutters lys om morgenen omkring morgenmaden, så snart de første tegn på efterår viser sig.

Lys får os til at føle os aktive

Klart lys, der kommer ind i øjnene, øger vores opmærksomhed, giver aftagende søvnighed, og får os til at føle os mere energiske.


Sådan er det i løbet af dagen og om natten. Om morgenen, hvor øjnene stadig er tilpasset mørket, kan en relativt moderat lysintensitet, f.eks. fra Wake-up Light, være tilstrækkelig til at aktivere kroppen og reducere søvnigheden. I løbet af dagen skal man søge et meget klarere lys for at øge årvågenheden, som f.eks. lyset fra Philips EnergyLight-enheder, eller den klare, solrige dag.

Lys og opvågning

I naturen starter dagligdagen med den opgående sol og ender efter solnedgang. Vores moderne samfund respekterer forskellige, daglige rytmer, idet vi ofte har brug for at komme op før solopgang og fortsætte aktiviteterne indtil længe efter solnedgang.

 

Disse naturlige, gradvise ændringer fra mørke til lys og tilbage til mørke er imidlertid vigtige ledetråde, for at få vores kroppe til at fungere optimalt og for vores følelse af velvære. Philips Wake-up Light bringer essensen af den naturlige solopgang ind i soveværelset: Den gradvise forøgelse af lysintensiteten, før man vågner, forbereder forsigtigt kroppen på at vågne op, hvilket resulterer i en mere energisk følelse og en naturlig, let opvågning. Den generelle følelse af velvære påvirkes positivt af lys, og morgenhumøret stiger. 

Søvnmønstre

Vores moderne samfund giver os mulighed for at forlænge den lyse del af dagen ved hjælp af kunstig belysning. Vores kroppe er ikke synkroniseret til solens rytmer, men til vores livsstil.


Mange mennesker forlænger deres daglige aktiviteter hen mod aften, udsætter deres sengetid og, i tilfælde af forpligtelser med arbejde eller skole dagen efter, forkorter deres søvn. Utilstrækkelig hvile har en indvirkning på de daglige funktioner, og ofte er det kun i weekenden, at man forsøger at kompensere for den manglende søvn. En nedsættelse i mængden af lys de sidste par timer før sengetid og stærkt lys tidligt om morgenen kan understøtte en rettidig start på søvnen og øget årvågenhed og energi allerede i begyndelsen af dagen. Ved at opretholde en regelmæssig livsstil med få forandringer i søvntidspunkter, tilstrækkelig lyseksponering om dagen, lav lyseksponering om aftenen og mørke om natten kan man opnå en god balance mellem hvile og aktivitet og reducere en lang række sundhedsrisici.

Dokumenterede resultater: Udvalgte undersøgelser