Lysterapi
Trött \n orkeslös

Føler du dig træt og kraftløs?

Er du ofte træt om morgenen?

 

Overgangen fra søvn til vågen tilstand er en proces, der kan tage et stykke tid: både hjernen og kroppen skal tilpasse sig den nye dag. En del mennesker føler sig mere trætte end normalt om morgenen, især i vinterhalvåret. Hvis man har sovet tilstrækkeligt og vågner af sig selv, er det oftest lettere at vågne og føle sig veludhvilet. B-mennesker har sværere ved at gå i seng i ordentlig tid på hverdage, hvilket resulterer i for lidt søvn.

God råd mod morgentræthed:

 

  • Regelmæssighed, også i weekenden
    Vores vågne tilstand styres til en vis del af vores indre biologiske ur. Hvis man altid står op kl. 8 på både hverdage og i weekenden, bliver det nemmere at stå op om morgenen.
  • Giv dig selv en anledning til at stå op
    Du kan f.eks. gøre morgenmaden klar aftenen før, med friskpresset juice eller gøre klar til at lave kaffe.
  • Sørg for at geare ned om aftenen
    Undgå kraftigt lys og livlig aktivitet nogle timer før, du skal sove. Der findes desuden såkaldte solnedgangssimulatorer i nogle Wake-Up Lights, som hjælper dig med at geare ned om aftenen.
  • Udskift vækkeuret
    Anskaf dig en Wake-up lampe, som simulerer solopgang, hvor du vækkes gradvist af et lys, som langsomt bliver kraftigere. På den måde kan du vågne med solopgangen, selv i vinterhalvåret.

Hvorfor bliver vi mere trætte om efteråret og vinteren?

 

Vi mennesker har et biologisk ur, som sender et signal om at sove, når det bliver mørkt, og vågne, når det bliver lyst. Men her i Norden skifter dagens længde med årstiderne, og i vinterhalvåret findes der ikke lige så meget naturligt dagslys om dagen. Når lyset forandrer sig med årstiderne, forskubbes kroppens naturlige system. Vi får mindre lys, og melatoninindholdet kommer ud af balance, hvilket gør, at vi bliver mere trætte end normalt.

philips-lysterapi

Svagt indendørslys gør, at vi føler os trætte

 

De naturlige lysniveauer udenfor strækker sig fra 2.000 lux en overskyet dag til mindst 100.000 lux en solrig dag. Lysniveauerne på et kontor er betydeligt lavere. I øjenhøjde, i synsretningen, ligger lysniveauerne på et kontor på mellem 100 og 500 lux. Derhjemme om aftenen overstiger lysniveauerne fra varmt hvidt lys sjældent 100 lux.

 

Svagt indendørslys kan have den effekt, at man føler sig træt, både om dagen og natten. De fleste genkender det her: Det er f.eks. svært at holde sig vågen i en mørk forelæsningssal, også selvom det er midt om dagen. Eftersom man om vinteren heller ikke får tilstrækkeligt naturligt dagslys, er det helt normalt, at man føler sig mere træt og uoplagt i løbet af den mørke vinter.

 

Lave lysniveauer om aftenen og natten gør det lettere at sove. Ved at øge lysniveauerne indendørs i løbet af dagen kan man modvirke træthed. Lysniveauer på 1.000 og 5.000 lux fra lyskilder med højere andel af blåt lys har vist sig at være effektive, når det drejer sig om at øge vågenhed om dagen. Lavere lysniveauer kan også være effektive.

Lysterapi mod træthed

 

Lysterapi kan virke, hvis du føler dig træt og uoplagt. For dem, som påvirkes af årstidens forandringer, kan stærkt lys på korte vinterdage og frem for alt i morgentimerne virke positivt mod lavt energiniveau og dårligt humør. Bare 30 minutters lys kan øge energiniveauet hos nogle mennesker. Når lyset rammer øjet, sendes der et signal til hjernen om at stoppe med at producere melatonin, som er et søvnhormon. Når melatoninindholdet mindskes, bliver kroppen og hjernen frisk og klar til aktivitet. Når det senere bliver mørkt, begynder kroppen igen at producere melatonin, og man føler sig mere træt og søvnig.

philips-lysterapi

Relateret produkter