Dansker kan blive den næste Ridley Scott

september 7, 2010

Et dansk filmhold er kommet i finalen i den verdensomspændende konkurrence Tell it your way, som bliver afholdt af Philips og Ridley Scott Associates. Over 600 håbefulde filmmagere har indsendt deres bidrag, men kun 10 film er kommet i finalen, og nu tæller enhver stemme i kampen om at blive den næste Ridley Scott.

Honeymoon ”Ridley Scott er en af de største instruktører i verden og muligheden for at lave en kortfilm, som ville blive bedømt af mesteren selv, måtte vi gribe”, siger Torben Bech, som har instrueret den danske kortfilm.

Philips og Ridley Scott Associates (RSA) har netop offentliggjort navnene på de 10 finalister i filmkonkurrencen Tell it your way, og den danske film Honeymoon er det eneste skandinaviske bidrag, som er kommet igennem nåleøjet.

Oplægget til konkurrencen var, at man skulle lave en film på højst tre minutter og udelukkende bruge disse seks sætninger: "What is that?/It's a unicorn/Never seen one up close before/Beautiful/Get away, get away/I'm sorry. "

Psycho i Albertslund

Filmen er blevet optaget på et motel i Albertslund, og de to kendte skuespillere Ole Lemmeke og Søren Vejby medvirker i den dystre kortfilm, som blandt andet er inspireret af Coen-brødrene og Alfred Hitchcock. Selvom dialogen lå fast fra starten, har det ikke begrænset kreativiteten hos holdet bag filmen.

Honeymoon

Når dialogen er fastlagt på forhånd, er man nødt til at tænke kreativt for at kunne skabe en film, der er spændende, godt fortalt og som har et visuelt flow”, siger instruktøren, som også har instrueret to spillefilm.

Skuespillerne har arbejdet gratis, og hele filmen er blevet til på et skrabet budget på under 600 kroner. Arbejdet varede med filmen stod på i omkring 2 måneder henover sommerferien, og holdet færdiggjorde filmen lige op til deadline.

”Jeg har set mange af de andre gode bidrag, og det er stort, at vi er kommet i finalen. Jeg synes, at vi har lavet en god film, og vi har i hvert fald gjort alt hvad vi kunne, så jeg håber, at folk vil stemme på os”, siger Torben Bech.

Stem på din favorit

De ti finalister blev valgt af jury bestående af repræsentanter fra Honeymoon RSA, British Academy of Film & Television Arts (BAFTA) og Philips, men nu kan du være med til at afgøre, hvem der skal vinde en uges praktikophold på et af Ridley Scott Associates’ kontorer i Los Angeles, London eller Hong Kong.

Fra og med i dag har du mulighed for at stemme på din favoritfilm ved at klikke på Youtube.coms ”thumbs up” eller ”thumbs down” ikoner. De fem film, der har fået flest stemmer den 5. september kvalificerer sig til den afgørende finalerunde, hvor Ridley Scott afgører, hvem der skal vinde konkurrencen. Vinderfilmen bliver kåret den 21. september.

Klik her, for at se den danske film

Klik her, for at se alle finalisterne og afgive din stemme

For flere informationer, kontakt venligst:

Max Hellström,

Philips Consumer Lifestyle

+46 8598 521 05 / +46 708 32 21 05,

E-mail: max.hellstrom@philips.com

Torben Bech

Tlf: 53634881

Torbenbech71@yahoo.com

Royal Philips Electronics of the Netherlands er et vidtspændende firma inden for helse og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design i løsninger med mennesket i centrum, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 116.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 23 milliarder euro i 2009 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningsapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velvære og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje. Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.com/newscenter, www.philips.dk og http://socialmedianewsroom.philips.dk.