NordLED sætter fokus på fremtidens lys

november 11, 2010

I dag åbner Nordeuropas største konference om lys – NordLED – i Tivolis Congress Center. Her sætter eksperter fra ind- og udland fokus på anvendelsen af LED – teknologien bag fremtidens belysning. Flere og flere har allerede taget LED til sig, da lyskilden både sparer energi og giver mulighed for at anvende lys på nye måder, der kan forbedre hverdagen. Center for Lys står bag konferencen, der har Philips som hovedsponsor.

I fremtiden indretter vi os med lys, der automatisk justeres i styrke og farvekombinationer alt efter vores behov og humør. Resultatet er et sundere arbejdsmiljø, bedre indlæring i skolerne, mere tryghed på vejene og en hyggeligere stemning i hjemmet. Sådan lyder spådommen fra Philips, som samtidig slår fast, at det ikke bare er et fremtidsscenarie. LED-teknologien har været igennem en rivende udvikling, der allerede i dag giver belysningsløsninger i topkvalitet, som flere ser fordelene ved.

”I løbet af de sidste ti år har udviklingen af LED-teknologien virkelig taget fart. Det betyder, at vi nu kan tilbyde højkvalitets LED-løsninger, der imødekommer vores nuværende og fremtidige behov og samtidig er med til at skabe øget velvære i vores hverdag. Hos Philips er vi ikke i tvivl om, at denne udvikling vil fortsætte, og LED er fremtiden,” siger Morten Felding Philips Lighting Chairman Nordic.

Fremtidens lys - LED- er netop omdrejningspunktet for årets NordLED konference, der bliver afholdt i København over de næste to dage. Her har et af temaerne fokus på, hvordan LED kan blive integreret i det nuværende lysdesign.

Ny belysning skulle matche hotellets sjæl
Scandic Palace Hotel er et godt eksempel på, hvordan LED konkret kan blive integreret i det nuværende lysdesign i. I slutningen af 2009 stod de over for at skulle gennemføre en større renovering af hotellet og udskiftning af hotellets lyskilder, hvor hensynet til arkitekturen og husets oprindelige stemninger var en af de helt store udfordringer.

”Det var afgørende, at den nye belysning skulle matche hotellets sjæl. Gennem generationer har Scandic Palace opbygget en enestående placering i gæsternes bevidsthed, og den ville vi ikke sætte på spil,” siger hoteldirektør Pia Jakobsen.

Scandic Palace Hotel udarbejdede i samarbejde med Philips en samlet plan for den nye belysning, der både tog højde for bevarelsen af hotellets sjæl, arkitekturen og ikke mindst miljøet. Bland andet var LED-lyset evne til at levere varmt lys i høj kvalitet afgørende for at kunne skabe de nuancer og lyskilder, som var nødvendig for at bevare den oprindelige stemning. Hovedparten af de i alt 4.390 nye lyskilder blev derfor udskiftet til LED-produkter, som hotellet forventer vil medføre en reduktion af el-forbruget på belysning på omkring 500.000 kWh, svarende til ca. 62 procent i forhold til det tidligere forbrug per år. LED-pærernes lange levetid på 45.000 timer vil samtidig nedbringe driftsomkostninger og medarbejdernes tidsforbrug på udskiftninger.

For yderligere information, kontakt venligst:
Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Nordics
Tel: + 46 702 04 22 18
Email: pia.lindhe@philips.com

Mere om NordLED

I dag og i morgen løber den store LED-konference af stablen i København. Konferencen sætter blandt andet fokus på LED-teknologien, LED og design samt fordelene og potentialet ved LED-løsninger – herunder valg af energirigtige belysningsløsninger. Chief Design Officer, Rogier van der Heide, Technology Manager & Chief Architect, Kees van der Klauw og Director of Energy & Climate Change, Harry Verhaar - alle fra Philips Lighting - er blandt årets hovedtalere. NordLED er arrangeret af Center for Lys. Som markedsleder inden for LED er Philips hovedsponsor for dette års NordLED.

Hver dag under NordLED finder Philips en vinder i ”Vind en LED gade”-konkurrencen. Blandt alle besøgende, som har efterladt et visitkort på Philips-standen, vil Philips udtrække en vinder af LED-belysning til en gade. Vinderne bliver annonceret online.

Om Philips’ LED-pærer

LED-pæren er især kendetegnet ved sin lille kompakte form, som giver gode muligheder for at indtænke pæren i en lang række kreative løsninger. Philips’ LED-pærer tilbyder desuden et væld farvekombinationer, der gør den ideel til at skabe den rette stemning, belysning og øget velvære i et rum. LED-pærerne fra Philips har en lang levetid og deres besparelsespotentiale på op til 90 procent i forhold til de gamle glødepærer, gør LED til et miljørigtigt valg og kan give store besparelser på elregningen..

Om Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics of the Netherlands (NYSE: PHG, AEX: PHI) er et vidtspændende firma inden for helse og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design i løsninger med mennesket i centrum, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland, og Philips har mere end 118.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 171 milliarder danske kroner i 2009 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningsapplikationer samt livsstilsprodukter, der skaber velvære og glæde. Philips har en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje.
Nyheder fra Philips findes på www.philips.dk/presse.