Han vil vise Norden sparelyset

juni 12, 2015

Philips er i gang med en omfattende transformation i sin måde at arbejde og agere i markedet på. Fokus er flyttet fra forbrugerelektronik, hvor den hollandsk-baserede elektronikkoncern for fire år siden solgte hovedparten af aktierne i sin på det tidspunkt tabsgivende tv-produktion til kinesiske TPV Technology, til såkaldt velfærdsteknologi – blandt andet til sundhedspleje – og avanceret energibesparende belysning. Til at drive forandringen i sidstnævnte forretningsområde har Philips Nordic Lighting hentet 52-årige Henrik Nørgaard ind til en stilling som nordic marketing director. Henrik Nørgaard har senest været partner og konsulent hos rådgivningsvirksomheden Momento Consulting, hvor han hjulpet større danske virksomheder med bl.a. at optimere forretnings-strategier. Tidligere har han blandt andet haft chefjob inden for markedsføring og salg hos en række mobiltelefoniselskaber, heriblandt TDC Mobil.

Henrik Nørgaard har været med til at transformere mobilmarkedet fra simpel tale-og sms-forretning til et omdrejningspunkt for vidt forgrenet kommunikationsteknologi. Nu vil han sætte sin erfaring og forståelse for kundeadfærd og integreret salg og marketing i spil i udviklingen af nye, kundefokuserede forretningsmodeller inden for intelligent belysning i Norden.

Mulighed for mere vækst

Han konstaterer, at markedet og forbrugerne har fået øjnene op for fordelene ved energibesparende LED-belysning, hvor Philips har løsninger til både private hjem, industrien, institutioner og til gaderummet. Alligevel ser han langt flere vækstmuligheder på det marked.

“Nye, intelligente belysningssystemer gør det muligt at styre og planlægge, hvordan de enkelte armaturers lys skal tage sig ud. Det giver en helt ny dimension og åbner for utallige muligheder for, hvordan man på tværs af arkitekter, entreprenører, installatører, bygherrer, kommuner og brugere skal tænke lyset ind som en integreret del af det at skabe stemningsfulde, harmoniske og effektive rum,” forklarer Henrik Nørgaard.

Salg på flere platforme

I sin nye stilling skal Henrik Nørgaard videreudvikle Philips Nordic Lightings markedsføringsstrategi og igangsætte en optimering af koncernens digitale platforme. “Vi går i gang med at optimere og tilpasse vores kontaktpunkter til kunderne gennem hele vores værdikæde – online såvel som offline. Det er en udfordrende opgave, som jeg glæder mig til at løse sammen med et stærkt nordisk hold,” siger han. Henrik Nørgaard er uddannet HA fra Handelshøjskolen i Aarhus i 1990. Privat er han gift med Sanne, som han har børnene Andrea, Sebastian og August med. Fritiden fyldes ud med blandt andet kapsejlads i laserjolle, golf, ski og crossfit

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er en alsidig virksomhed, som beskæftiger sig med sundhed og velvære, med fokus på at forbedre folks liv gennem meningsfuld innovation inden for områderne Healthcare, Consumer Lifestyle og Lighting. Med hovedsæde i Holland, har Philips haft en omsætning i 2014 på 21,4 mia.€ og har omtrent 108.000 ansatte inkl. salg og services i mere end 100 lande. Virksomheden er førende inden for hjertebehandling, akut pleje og hjemmepleje, energibesparende belysningsløsninger og nye applikationer inden for lys, tandpleje, så vel som barbermaskiner og pleje til mænd. Nyheder fra Philips er at finde på www.philips.dk/presse.