Hvad gør jeg, hvis der opstår et problem med en eller flere kanaler? [DVB-S-signal]
Udgivet den 2019-03-18
Situation
En af følgende situationer opstår med DVB-S-kanaler (satellit):
• En eller flere kanaler mangler
• Der bliver ikke fundet nogen kanaler
• Fejlmeddelelsen “Intet signal” vises, når en kanal er valgt
• Billedet er sløret eller har pixelterninger (makro-blokke)
• Lydniveauet falder
• Det tager lang tid at skifte kanal
• En sort skærm vises, intet billede og ingen lyd
• En farvet skærm vises ved skift af kanal
Tjekliste
Sørg for, at:
• kilden “Se fjernsyn” er valgt
Svar
Den interne tuner i fjernsynet lagrer kanallisten, der leveres af TV-stationen (fjernsynskanaludbyderen) via DVB-S-signalet (satellit). En liste over kanaler leveres på en unik frekvens inden for signalet.
Når fjernsynskanaler via et DVB-T-signal (jordbaseret/antenne) installeres på fjernsynet, kræves en ensartet signalkvalitet og signalstyrke for at sikre, at fjernsynet viser disse kanaler optimalt.
1. Undgå tab af signal
Sendesignalet kan blive svækket af ydre faktorer. Tag følgende forholdsregler:
• Undgå at føre kablet tæt ved elektronisk udstyr. Elektroniske enheder kan forårsage forstyrrelser af signalet.
• Brug et skærmet kabel for at undgå tab af signal.
• Tilslut koaksialkablet fra indgangsstedet i huset direkte til fjernsynet. Hvis et direkte signal (uden brug af fordelere, en optager eller set-top-boks) er stærkere og af en højere kvalitet, var signaltabet forårsaget af eksternt udstyr.
2. Mål det indgående DVB-S-signal
Med et stærkt og konstant sendesignal kan fjernsynet vise udsendelser fejlfrit.
Bemærk: Jo højere signalstyrke og signalkvalitet, desto mindre sandsynligt er det at opleve billed- og lydproblemer.
Flere målinger anbefales for at fastslå, om det indgående signal er på et konstant niveau.
● Vælg den kanal, hvor et problem opstår
● På en fjernsynskanal skal du trykke på knappen “FUNKTIONER” (OPTIONS) på Philips-fjernbetjeningen.
Til Android-fjernsyn vælges: Præferencer > [Kanalinfo] (Channel Info)
For alle andre modeller skal du vælge: [Kanalinfo] (Channel Info)
Signalkvaliteten og signalstyrken på det indgående signal for den specifikke kanal vises.
3. Manglende kanaler eller problemer på bestemte kanaler
Hvis kanaler mangler, eller et problem opstår på bestemte kanaler, opdateres kanallisten på følgende måde:
Opdater kanalerne (indstilling 1)
Tryk på knappen “Home” på fjernbetjeningen til fjernsynet, og vælg:
Opsætning > [Søg efter satellit] (Search for satellite) > [Opdater kanaler] (Update channels) > Start
Eller
Tryk på knappen “Indstillinger” (Settings) på fjernbetjeningen til fjernsynet, og vælg:
Tryk på knappen “Indstillinger” (Settings) på fjernbetjeningen, og vælg: [Alle indstillinger] (All settings) > Kanaler > [Satellitinstallation] (Satellite Installation) > Automatisk kanalopdatering] (Automatic Channel Update) > FRA
• Kanallisten vil ikke længere blive opdateret. Fortsæt med trin 3 ovenfor for at geninstallere en ny eller opdateret kanalliste, hvis det er påkrævet.
2. Deaktiver automatisk meddelelse om kanalopdatering (ikke tilgængelig på Android-fjernsyn).
• Tryk på knappen “Home” på fjernbetjeningen til fjernsynet, og vælg:
Opsætning > [Kanalindstillinger] (Channel settings) > [Kanalinstallation] (Channel installation) > [Meddelelse om kanalopdatering] (Channel update message) > FRA
Bemærk: Som langsigtet løsning anbefaler vi at forbedre DVB-signalet og aktivere automatisk kanalopdatering igen. Kontakt udsendelsesudbyderen for at få råd om, hvordan man kan forbedre signalet.