nov. 04, 2016

Musikkens Hus i Aalborg vinder international pris

Området omkring Musikkens Hus i Aalborg har vundet førstepladsen ved den internationale prisuddeling ”City.People.Light Award 2016”, som netop har fundet sted i Sydkorea. Bag prisuddelingen står Philips Lighting og LUCI - de store byers sammenslutning på lysområdet - som uddeler prisen ud fra kriterierne om at anvende lys på en måde, der er bæredygtig og samtidig skaber liv i byrummet.

Seoul, Korea Aalborg nyder international opmærksomhed og er netop blevet hædret for det innovative projekt ’Musikkens Hus’, hvis udendørsområde har forvandlet Aalborgs havnefront fra et travlt industrikvarter til en indbydende oase med imponerende arkitektur og storbystemning.

Visionen bag opførelsen af Musikkens Hus var netop at forene det pulserende byliv og stedets lokale kulturarv i en arkitektonisk helhed - og dermed bringe lys og liv til Aalborgs havnefront. Og det lader til, at ÅF Lighting har opfyldt visionen. I hvert fald har Aalborg, og udendørsprojektet, området omkring Musikkens Hus, formået at tiltrække opmærksomhed og gøre sig bemærket helt i Sydkorea, hvor førstepladsen ved dette års prisuddeling kom i hus. Anden- og tredjepladsen gik til henholdsvis Seoul i Sydkorea og Emmen i Holland.

Det er fjortende gang, at den internationale prisuddeling ”City.People.Light Award” finder sted, og denne gang blev det altså Aalborg, der løb med førstepladsen. Ved afgørelsen blev der især lagt vægt på, at projektet lever op til kriterierne om innovation, bæredygtighed og hensyn til lokalmiljøet:

- Jeg er glad for at se, at et dansk belysningsprojekt vinder international anerkendelse. Belysning får stadig større fokus, når der skal laves nye områder i de danske byer, og det er de samme tendenser, vi oplever internationalt. Designere og politikere har fået øjnene op for, hvor vigtigt lys er i jagten på at skabe den optimale byfornyelse og forskønnelse, siger Astrid Simonsen Joos, CEO for Philips Lighting Nordic.

Læs mere om City.People.Light her: www.philips.com/citypeoplelight

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er en førende sundhedsteknologivirksomhed, der fokuserer på at forbedre folks helbred samt muliggøre bedre resultater i hele sundhedsspektret fra sund levevis og forebyggelse til diagnoser, behandling og pleje i hjemmet. Philips udnytter avanceret teknologi og indgående klinisk og forbrugerrelateret viden til at levere integrerede løsninger. Virksomheden er førende indenfor diagnostisk billedbehandling, billedvejledt terapi, patientovervågning og sundhedsinformatik, samt forbrugersundhed og pleje i hjemmet. Philips har hovedkvarter i Holland og opnåede i 2016 et salgstal på EUR 17,4 mia. og har cirka 70.000 medarbejdere indenfor salg og service i over 100 lande. Nyheder om Philips kan man finde på www.philips.dk/presse.

Læs mereLæs mindre

Hans Henrik