0

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom.

      Holdbarhed, ydeevne og driftssikkerhed ved Dakar 2019


      Xavier de Soultrait, motorcykelrallykører og sponsoreret af Philips bilbelysningsprodukter, har talt med os om, hvad der skal til for at konkurrere i det legendariske Dakar Rally.


      Hård træning til et af de sværeste rallyløb i verden 

      "Vi har det samme centrale træningsprogram som alle atleter - cykling, løb, svømning og bodybuilding - som vi tilpasser til de fysiske krav, vi bliver stillet overfor. På Dakar er dagene lange og fyldt med action. Vi står op kl. 3 om morgenen og kører i to timer for at nå starten af "Special". Special varer 4-5 timer i den bagende sol, så det er meget varmt og fysisk hårdt. Det er også hårdt mentalt. Dakar varer 10 dage, hvor vi tilbagelægger mellem 500 og 600 kilometer. Derfor er det også et af de hårdeste løb i verden. Man skal blive ved med at presse sig selv helt til slutningen, for det er ofte de sidste dage, der afgør, hvem der vinder, og hvem der taber. Jeg går også meget op i navigation, når jeg konkurrerer. Det er det, jeg er god til. Jeg bruger uger på at øve mine navigationsfærdigheder - det er lidt ligesom mit personlige korstog. I Peru var det nemt at fare vild i ørkenens store vidder, eller det kunne koste dig værdifuld tid at køre gennem den forkerte dal. Navigation er ret komplekst. Det er fantastisk, når der er spor, men når der ikke er nogen, skal man følge en rute, der vises i vejbogen, og som går gennem hårdt terræn, hvor man ikke kan køre i en lige linje. Det gør det meget svært at finde kontrolpunkterne. Og mens man navigerer, skal man også køre hurtigt!


      Fantastisk mekaniker og fantastisk team

      Bare det at krydse målstregen er en sejr i sig selv. Det, der virkelig tæller i dette rally, er den behandling, som motorcyklen og komponenterne kan klare uden at gå i stykker. Hvis man skifter motor, betyder det en bøde på 15 minutter. To skift koster en time. Teknologien skal altså i stadigt højere grad være robust, holdbar og effektiv. Tre mekanikere ledsager hele teamet: En tekniker til motorcyklens elektroniske systemer, der styrer ting som brændstofblanding i forskellige højder og temperaturer, en motorekspert og en affjedringsspecialist. Hver kører har sin egen specialmekaniker til at håndtere den daglige vedligeholdelse. Vi brugte meget ofte arbejdslamper. Det gjorde vi for det første, fordi vi sommetider ankommer sent om aftenen efter etaperne. For det andet skal mekanikerne nogle gange arbejde på en motorcykel hele natten. Philips’ professionelle arbejdslamper er fantastiske: De er meget kraftige og nemme at håndtere, især pandelamperne, som vi ofte bruger, og deres hvide farvetemperatur gør det muligt for os at se, hvad vi laver. Ofte laver vi det, vi kalder et "liaison", i flere timer i mørket. Det betyder, at vi starter det sted, hvor vi har tilbragt natten, for at nå til starten af etapen. I de situationer er lyset afgørende. Vejene er ofte små med vilde dyr og mange forhindringer. Både en selv og motorcyklen skal nå ”Special”-startlinjen for uskadte. Vi har udstyret de store tekniske assistancetrucks med Philips MasterDuty, 24 V forlygtepærer med høj modstandsdygtighed over for vibrationer og længere levetid. I Sydamerika tilbagelægger lastbilerne en masse kilometer, nogle gange på selve rallyruten. 


      At vinde en etape

      Det er fantastisk at vinde en etape. Strategisk set er det dog ikke altid den bedste måde at vinde løbet på. Når man vinder en etape, starter man den næste på førstepladsen, og det betyder, at man bliver den, der skal lave et spor og åbne ruten. Det gør selvfølgelig tingene nemmere for konkurrenterne bag dig, mens man selv kan miste en masse tid og ryge bagud. Det, vi kalder "fesh-fesh", er også rigtig hårdt. Det er meget fint støv, som motorcyklen synker ned i. Man ved ikke, hvad der ligger nedenunder. Det kan for eksempel være sten, som punkterer dækket eller gør, at man vælter. Den etape, jeg vandt, nummer 3, var mit hidtil største øjeblik på Dakar. Det var min første officielle etapesejr!"

      Navigation, eller hvordan man undgår at fare vild i ørkenen
      Jeg er meget fokuseret på navigation, når jeg konkurrerer. Det er det, jeg er god til. Jeg bruger mange uger på at øve mine navigationsfærdigheder. Det er lidt ligesom mit personlige korstog. Jeg navigerer meget rundt i ørkenen i Marokko og Sydamerika. Målet er at få en fornemmelse for stort set alle steder, og hvis det næste Dakar foregår et sted, hvor jeg allerede har trænet, er det jo en klar fordel! At vide, hvordan man navigerer, er en del af hele løbsstrategien på Dakar.
      I Peru var det nemt at fare vild i ørkenens store vidder, eller det kunne koste dig værdifuld tid at køre gennem den forkerte dal. Navigation er ret komplekst. Det er fantastisk, når der er spor, men når der ikke er nogen, skal man følge en rute, der vises i vejbogen, som går gennem hårdt terræn, hvor man ikke kan køre i en lige linje. Det gør det meget svært at finde kontrolpunkterne. Og mens man navigerer, skal man også køre hurtigt!
      Hver nat skal man arbejde på vejkortet. Det tager mellem 4 og 5 timer. Så snart man modtager kortet, konverteres det til en GPS-retning. Herfra skal man arbejde grundigt på at forberede sig til næste etape. Hvis man for eksempel kender jordtypen og konsistensen, kan man vælge sine dæk på baggrund af det. Jo flere oplysninger man har, jo bedre klarer man sig på ruten. Jeg laver ofte rekognoscering på jorden 


      Forsyninger på vejen:
      Når det gælder forsyninger, har vi 3 liter vand og 3 liter flydende måltider på os ud over 3 liter vand på motorcyklen til nødstilfælde. Flydende måltider består af pulver, som vi blander med vand, ligesom sejlere har med på deres kapsejladsbåde. Jeg tager også proteinbarer med i mine lommer. For hver 200 kilometer er der et optankningspunkt. Vi bruger op til 12 til 13 liter brændstof pr. 100 kilometer på blødt underlag (vi har ca. 30 liter brændstof på motorcyklen, og vi skal kunne køre 200 km). Personligt drikker jeg 6 til 7 liter vand om dagen.

      En ægte passion 
      Mine forældre og bedsteforældre kørte motorcykler. Min far konkurrerede i nogle regionale løb, så vi havde en motorcykel derhjemme. Lidt efter lidt blev mine to brødre og jeg også interesserede. Sådan blev det til en passion: Det eneste, jeg kunne tænke på, var at køre motorcykel og køre racerløb. Jeg fik et par småjobs i ferier og weekender, så jeg kunne betale for min motorcykel, udstyr og løb. Jeg endte med at køre i det franske mesterskab, derefter i det europæiske mesterskab og så i Enduro. Og endelig Dakar Rally. Efter mit andet løb fik Yamaha øje på mig, og jeg blev medlem af det officielle team.
      Jeg har drømt om Dakar, siden jeg var ung, da jeg så det i tv. Jeg havde aldrig forestillet mig selv at gøre det en dag. Men her er jeg sammen med de bedste kørere i verden, og jeg vandt endda en etape!


      At forstå og håndtere faren
      På Dakar kører vi virkelig hurtigt. Vi ved alle, at Dakar ikke er et nemt løb, og at ulykker kan ske meget hurtigt. Sidste år efter et styrt brækkede jeg min albue 6 steder. I kampens hede havde jeg ikke engang opdaget, at jeg havde brækket noget, men efter 15 kilometer måtte jeg se realiteterne i øjnene og opgive rallyet.
      Det handler om at vinde, men ikke for enhver pris. Man er langt fra lægehjælp, og når der sker en ulykke, er man langt fra alting: De skal først komme og hente dig og derefter sørge for, at du får lægehjælp. Det kan tage et stykke tid, så man skal køre hurtigt for at vinde løbet, men man skal kunne tage vare på sig selv og undgå alvorlige ulykker.
      Uden et fast punkt at fokusere på i sandbankerne kan nogle kørere, ligesom mig, få sandbankesyge. Det er virkelig svært. Man er nødt til at kende sig selv rigtig godt og finde ud af, hvordan man kan klare det. Vestibulær behandling hjælper mig med balancesansen i sandbankerne.


      Få flere oplysninger: www.philips.com/xavier
      Som førende virksomhed inden for belysningsløsninger til bilindustrien har Lumileds licens til at bruge Philips' mærke til deres produktudvalg inden for belysning og tilbehør til biler. I mere end 100 år har belysningsløsninger med mærket Philips været førende inden for belysningsteknologi til biler. Uovertruffen designinnovation og skrappe produktionsstandarder sikrer, at du køber kvalitet, når du køber Philips.
       

      Om Lumileds 

      For virksomheder inden for bilbranchen, mobilbranchen, tingenes internet og belysning, der kræver innovative lyskildeløsninger, er Lumileds en førende global leverandør, der beskæftiger mere end 9.000 medarbejdere i mere end 65 lande. Lumileds samarbejder med sine kunder om at flytte grænserne for lyskilder. 

      Få mere at vide om vores portefølje af belysningsløsninger på lumileds.com.

      Du kan også have interesse i:

      Få mere at vide

      Salgssteder

      Salgssteder

      Køb Philips Automotive-produkter online eller i en butik nær dig

      Support til køretøjer

      Support til køretøjer

      Har du brug for en ny Philips-lyskilde til din bil?

      Philips-produktægthed

      Philips-produktægthed

      Philips højeste prioritet til at sikre maksimal tilfredshed for kunder, der køber originale Philips-produkter

      Sådan udskifter du forlygterne

      Sådan udskifter du lyskilder på din Peugeot 308

      Sådan udskifter du lyskilder på din Peugeot 308

      Sådan udskifter du lyskilder på din Range Rover Evoque

      Sådan udskifter du lyskilder på din Range Rover Evoque

      Sådan udskifter du lyskilder på din Cooper Countryman

      Sådan udskifter du lyskilder på din Cooper Countryman

      Sådan udskifter du lyskilder på din Volkswagen Golf VII

      Sådan udskifter du lyskilder på din Volkswagen Golf VII

      Vores websted vises bedst med den nyeste version af Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.