Mor og barn
Mor og barn
Philips AVENT - Toddler food - a balanced diet

Mad til småbørn – en afbalanceret kost

Småbørn bruger meget energi og har brug for en god balance mellem næringsstoffer og protein. En varieret kost fra de fem fødevaregrupper sikrer, at barnet vokser, som det skal.

Philips AVENT - Toldder food - a balanced diet

1. Brød, ris, kartofler, pasta

Stivelsesholdige fødevarer som disse, herunder kartofler og madpandekager, er fremragende energikilder, og de bør udgøre hovedparten af hvert måltid. Vælg nogle hvide produkter og nogle fuldkornsprodukter.

2. Frugt og grøntsager

Indeholder vitaminer, mineraler og fibre. Tilbyd frugt til morgenmaden og grøntsager og frugt ved de to øvrige hovedmåltider. Lige som voksne skal småbørn dagligt have fem eller flere portioner frisk, frossen eller tørret frugt, eller frugt fra dåse.

3. Kød, fisk, æg, bønner og andre proteinkilder, som ikke er mælkeprodukter

Det omfatter også fødevarer som nødder, linser, dhal og tofu, som alle indeholder jern og zink. Tilføj fødevarer fra denne gruppe til måltider to gange om dagen, og tilbyd fed fisk en eller to gange om ugen.

4. Mælk, ost og yoghurt

Server disse fødevarer tre gange om dagen. Mælk er stadig vigtigt, men et barn på mere end ét år behøver mindre end en baby. 3 kopper mælk på ca. 90-120 ml er nok. Hvis barnet spiser yoghurt og ost, bør du imidlertid give mindre mælk. Sutteflasker med mælk bør ophøre fra 12 måneders alderen. Herfra kan frisk, fed komælk gives i stedet for modermælkserstatning, medmindre du forsætter med at amme.

5. Fødevarer med et højt indhold af fedt og/eller sukker

Småbørn kan fra naturens hånd godt lide disse fødevarer, men det anbefales, at de holdes på et minimum. Tilbyd altid dessert ved de to hovedmåltider, men lad den ikke træde i stedet for næringsholdig mad fra de andre fødevaregrupper.

En bemærkning om D-vitamintilskud

I Danmark anbefales det, at små børn får et tilskud af D-vitamin, indtil de er to år, da de ikke naturligt får nok af dette vitamin i maden. Det sikrer, at barnets knogler udvikles normalt.

Fødevarer, du bør undgå

Undgå mad med et højt indhold af fedt og salt. Færdigretter bør gives i begrænset omfang, medmindre de er særligt fremstillet til små børn.

Giv ikke dit barn slankemad. Mad med lavt kalorieindhold er ikke egnet til børn, da de har brug for ekstra kalorier til at vokse.

Sund familiemad er det bedste. Det er nærende og økonomisk, og giver dig mulighed for at tilberede store mængder og derefter dele dem op i portioner til opbevaring i køleskabet og fryseren. Philips AVENT VIA-systemet er ideelt til opbevaring og servering af maden.

Introduktion af nye smagsindtryk

Det er vigtigt at gøre maden interessant og varieret. Introducer ny mad til dit barn i små portioner. Lad barnet prøve et par mundfulde i stedet for at servere en hel tallerkenfuld. Det kan være nødvendigt at tilbyde ny mad adskillige gange, før den lille vil spise det. Dette er helt almindeligt, så mist ikke modet, bare bliv ved med at prøve. Tilbyd meget fingermad til barnet, og lad altid barnet bestemme, hvornår det har fået nok at spise.

Vær opmærksom på, at oplysningerne i disse artikler kun er generelt vejledende og ikke må opfattes som en erstatning for sundhedsfaglig rådgivning. Hvis du eller en person i din familie eller dit barn lider af symptomer eller tilstande, som er alvorlige eller vedvarende, eller hvis du har brug for specifik lægelig rådgivning, skal du søge læge. Philips AVENT kan ikke holdes ansvarlige for skader, der opstår som følge af oplysninger, der er tilgængelige på dette websted.

Beslægtede produkter

Relateret rådgivning

Tips til måltider med småbørn

Tips til måltider med småbørn

Nemme opskrifter til børn

Nemme opskrifter til børn

Problemer med at give småbørn mad

Problemer med at give småbørn mad

Forskellige fravænningstrin

Forskellige fravænningstrin