Gør lyset levende

Sollys og dagslys er vigtigt for vores velvære. Den rette type lys på det rette tidspunkt holder os sunde og raske og giver os energi.

Få mere at vide om, hvordan lys og lysterapi fra Philips kan hjælpe.

Vintertræthed

Føler du dig energiforladt og i dårligt humør om efteråret og vinteren?

luk

I lande med lange vintre er der mange mennesker, som føler sig energiforladte og trist til mode på grund af lysmangel. Det kaldes vintertræthed.

Omkring 1-3 % lider også af tristhed og vinterdepression, som også kaldes SAD (Seasonal Affective Disorder).

Opvågning

Vil du gerne vågne naturligt, så du føler dig fuld af energi, når du står op?

luk

I de mørkere måneder om efteråret og vinteren har mange mennesker svært ved at vågne og føler sig stadig søvnige, når de er vågnet.

Sollys har en positiv virkning på os: Om sommeren vågner vi med mere energi og er generelt i bedre humør. Philips Wake-up Light er udviklet til at genskabe denne type lys.

Manglende energi

Føler du dig energiforladt, så du trænger til ekstra energi på bestemte tidspunkter af dagen?

luk

Mange mennesker oplever jævnligt, at de mangler energi i løbet af dagen. De føler, at de burde sove meget mere, end deres liv og livsstil tillader. Som oftest oplever de det laveste energiniveau efter frokost. Lysterapi- og energilysprodukterne fra Philips kan bruges til at overvinde trætheden og den manglende energi i løbet af dagen.

Søvnmønstre

Har du brug for hjælp til at skabe gode og regelmæssige søvnmønstre?

luk

Man har det bedst, hvis man føler sig veludhvilet og i harmoni med sin egen naturlige rytme. Regelmæssige skift mellem lyse og mørke omgivelser i løbet af døgnets 24 timer har en vigtig indvirkning på vores søvn- og opvågningsmønstre.

Jetlag

Har du brug for at modvirke jetlag, når du rejser mellem forskellige tidszoner?

luk

Hvis du rejser mellem flere tidszoner, opstår der en forskel mellem dit indre ur og tidszonen på destinationen. Dette giver ikke kun søvnproblemer, men kan også påvirke humøret og energiniveauet.

Hvordan lysterapi kan hjælpe: Rejser mod øst

Det antal tidszoner, du rejser, svarer til det antal timer, dit indre ur skal omstille sig. Hvis du kun rejser nogle få tidszoner, er én dags forberedelse nok. Tilføj én dags lysterapi for hver gang, du rejser to tidszoner ud over dette.

Vi anbefaler goLITE BLU

Når du rejser mod øst, anbefaler vi, at du begynder at bruge goLITE BLU-energilyset om morgenen to til tre dage, før du skal rejse.

Ved at bruge goLITE BLU-energilyset i 30–45 minutter hjælper du din krop med at forberede sig på ændringen i dens indre ur.

Hvis du kombinerer dette med at stå tidligere op og gå tidligere i seng inden rejsen, vil det påvirke det potentielle jetlag. Tilføj nogle doser af goLITE BLU-energilyset midt på formiddagen, når du ankommer, for at få et ekstra energitilskud.

Hvordan lysterapi kan hjælpe: Rejser mod vest

De fleste menneskers indre ure vænner sig nemmere til senere tidszoner. Det betyder, at rejser mod vest påvirker vores indre ur meget mindre. Over lange afstande kan lysterapi hjælpe mod jetlag og øge energiniveauet.

Vi anbefaler goLITE BLU

Hvis du rejser mere end tre tidszoner, kan goLITE BLU-energilyset hjælpe mod jetlag. Det giver dig det energitilskud, du har brug for, efter en langvarig flyvetur.

Når du rejser mod vest, behøver du kun én dags forberedelse plus én ekstra dag for hver gang, du rejser tre tidszoner ud over dette.

Når du ankommer til destinationen, skal du prøve at holde dig vågen til din normale sengetid i de første par dage.

Hvordan lysterapi kan hjælpe: Korte vs. lange flyveture

Hvis rejsen er meget kort, kan det være en god idé at sørge for, at dit søvnmønster er så tæt som muligt på det mønster, du har derhjemme. Det er også godt at spise på de samme tidspunkter, som du er vant til.

Hvis du bliver længere end et par dage, kan det være en god idé at omstille dit indre ur til den nye tidszone. Det hjælper dig med at sove bedre. Du vil også føle dig mere vågen og energisk, når du har brug for at være det.

Vi anbefaler goLITE BLU

Et særligt blåt lys er effektivt til at omstille kroppens indre ur, så goLITE BLU-energilyset kan hjælpe dig med at tilpasse din rytme til den nye tidszone.

En af de bedste strategier til at undgå jetlag er at omstille dit indre ur en dag eller to, inden du rejser. goLITE BLU er kompakt og bærbart, og derfor er det nemt at tage med og bruge på din destination.

Hvordan lysterapi kan hjælpe

Kunstigt lys giver os mulighed for at gøre dagen lige så lang, som vi ønsker den. I den travle moderne verden strækker folks dage sig ofte hen over aftenen. De udskyder sengetiden og ofrer søvn på grund af arbejdsopgaver eller lektier til næste dag.

Søvnunderskud påvirker vores evne til at fungere i hverdagen. Ofte er det kun i weekenden, at vi kan indhente den manglende søvn.

Hvis man reducerer lysmængden i de sidste par timer inden sengetid og desuden kombinerer det med opvågningslys tidligt om morgenen, kan det gøre det nemmere at falde i søvn på det rette tidspunkt. Det giver også mere veloplagthed og et højere energiniveau ved dagens begyndelse.

Det er muligt at opnå en god balance mellem hvile og aktivitet ved at opretholde en regelmæssig livsstil uden for mange udsving i sengetiderne. Tilstrækkelig lyseksponering i løbet af dagen, lav lyseksponering om aftenen og mørke om natten forbedrer din trivsel.

Vi anbefaler EnergyLight

Philips EnergyLight-produkterne giver den rette type lys i de rette mængder til at hjælpe dig med at styrke og bevare regelmæssige søvnvaner. Regelmæssig brug om morgenen af Philips EnergyLight og/eller Philips goLITE giver dig direkte en følelse af at få mere energi, og længere tids brug skaber harmoni mellem din naturlige rytme og din livsstil.

EnergyLight tilbyder komforten, intensiteten og kvaliteten fra naturligt dagslys og er fuldt justerbar, afhængigt af hvad du har brug for, og hvornår du har brug for det.

Hvordan lysterapi kan hjælpe

Det er klinisk dokumenteret, at en gradvis opvågning med lys giver mere energi og forbedrer den daglige trivsel. Kroppen modtager de bløde lyssignaler og reagerer ved at begynde opvågningsprocessen. Disse signaler forbereder os nænsomt på morgenen og den kommende dag, så vi føler os mere friske og energiske.

Vi anbefaler Wake-up Light

Gennem det intensive arbejde, vi har udført sammen med førende lyseksperter, har vi påvist, at det forbedrer velværet og gør det meget nemmere at komme op om morgenen, når man vågner ved et blødt og gradvist kraftigere lys.

Philips Wake-up Light er inspireret af den naturlige solopgang. Lyset øges gradvist 30 minutter inden, vækkeuret ringer. Dette sender et signal til kroppen om at begynde at vågne, så du får en oplevelse af et meget naturligt opvågningslys . På det tidspunkt, du har indstillet, afspilles der en naturlig lyd, som ledsager din opvågningsoplevelse.

Hvordan lysterapi kan hjælpe

Du kan modvirke morgentræthed ved at blive eksponeret for stærkt lys. Du får mere energi, præcis når du har brug for det. Det hjælper også at undgå stærkt lys om aftenen, især koldt og blåt lys, som kan forsinke søvnen og resultere i øget træthed om morgenen.

Energiunderskud om eftermiddagen er et almindeligt fænomen i forbindelse med det daglige energiniveau. En gåtur i frisk luft, sund kost og den rette mængde kvalitetssøvn kan alle hjælpe med at mindske energiunderskuddet om eftermiddagen. Hvis man eksponeres for stærkt lys i løbet af dagen, kan det give mere energi.

Vi anbefaler Wake-up Light

Brug Wake-up Light til at forbedre energiniveauet om morgenen

Philips Wake-up Light kan gøre det nemmere at vågne og få dig hurtigere i gang om morgenen.

Hvis du bruger lysterapi med Philips EnergyLight og goLITE BLU, lige efter du vågner på en arbejdsdag, får din krop et endnu stærkere signal og et større energitilskud. Vi anbefaler EnergyLight, når der er en forskel på flere timer mellem det tidspunkt, du helst ville vågne, og det faktiske tidspunkt, du er nødt til at vågne på. Hvis du bruger EnergyLight regelmæssigt, kan det afhjælpe problemet.

Til at overvinde manglende energi i løbet af dagen

Philips EnergyLight og goLITE BLU kan bruges hele dagen til at øge dit energiniveau og modvirke træthed.

Hvordan lysterapi kan hjælpe

Du kan mindske effekten af vintertræthed ved at øge den lysmængde, du får i løbet af dagen, gennem lysterapi eller ved at tage på ferie til et solrigt sted i de mørkere måneder.

Det hjælper også at komme udenfor. Men skyerne forhindrer ofte, at der slipper tilstrækkeligt med sollys igennem til at hjælpe med at mindske symptomerne. Det er vigtigt, at man modtager den rette lyskvalitet og -intensitet, hvis man skal overvinde vintertræthed.

Vi anbefaler EnergyLight

Philips EnergyLight-produkterne giver den rette lystype og -mængde til at forbedre dit humør og energiniveau gennem de mørkere måneder. Du kan bruge dem bekvemt og praktisk derhjemme eller på arbejdet.

Du kan tage et lysterapibad på et hvilket som helst tidspunkt i løbet af dagen, selvom det virker bedst at gøre det om morgenen. Et lysterapibad anbefales ikke om aftenen eller natten. Det kan forstyrre søvnen og påvirke energiniveauet den næste dag.

Hvordan påvirker lysterapi dig?

Tag vores test for vintertræthed
Kvinde i morgensol

Lysterapi: Vågn mere behageligt

Philips Wake-up Light er inspireret af den naturlige solopgang og bruger en unik kombination af lys og lyd til at vække dig blidt og naturligt.

Kvinde på strand

Lysterapi: Få mere energi

Philips EnergyLight-produkter hjælper dig med at føle dig mere energisk og overvinde vintertræthed på en naturlig måde.

Klinisk dokumenteret

Philips har gennemført omfattende forskning sammen med førende lysterapieksperter i virkningen af lys, så vi kan sikre, at vores lysterapiprodukter er klinisk dokumenterede.

Wake-up Light:

  • Gimenez et al. Chronobiol Int 27, 1219–1241 (2010)
  • van de WERKEN et al. J Sleep Res 19, 425–435 (2010)
  • Gabel et al. under udarb.

Energy Light:

  • Partonen et al. J Affect Disord 57(1-3), 55-61 (2000)
  • Avery et al. Acta Psychiatr Scand 103(4), 267-74 (2001)
  • Gordijn et al. J Affect Disord 136, 72–80 (2012)

goLITE BLU:

  • Anderson et al. Acta Psychiatr Scand 120, 203-12 (2009)
  • Meesters et al. under udarb.
  • Glickman et al. Biol Psych 59, 502–507 (2006)
Lysterapiforsker fra Philips

Start hver dag med en frisk og energisk følelse

Vågn op naturligt

Philips Wake-up Light er inspireret af den naturlige solopgang og bruger en unik kombination af lys og lyd til at vække dig blidt og naturligt. Det bliver nemmere at komme ud af sengen og blive klar til den nye dag.

Hvordan fungerer Philips Wake-up Light?

Lyset øges gradvist fra bløde røde daggrysfarver over varmt orange til kraftigt gult lys 30 minutter før, du har indstillet alarmen.

Dette signalerer til kroppen, at den skal gå fra søvn til opvågning, så du får en naturlig opvågningsoplevelse. På det tidspunkt, du har valgt, afspilles en naturlig lyd for at sikre, at du er vågen

Lysfølsomheden er forskellig fra person til person. Generelt vågner vi hurtigere helt op ved brug af en højere lysintensitet.

Du kan vælge mellem 20 lysintensiteter med Wake-up Light, så du har frihed til at justere intensiteten, så den passer til dine behov. Du kan også tilføje naturlige lyde, radio eller dine yndlingssange fra dit iPhone-bibliotek (kun på HF3550). Vågn på præcis den måde, du foretrækker.

Wake-up Light

Klinisk dokumenteret

Det er klinisk dokumenteret, at Philips Wake-up Light forbedrer dit generelle velvære, når du er vågnet. Adskillige studier har vist, at Philips Wake-up Light virkelig forbedrer opvågningens kvalitet og dit humør og giver dig mere energi om morgenen.

Wake-up Light:
  • Gimenez et al. Chronobiol Int 27, 1219–1241 (2010)
  • van de WERKEN et al. J Sleep Res 19, 425–435 (2010)
  • Gabel et al. under udarb.

Dokumenterede resultater

  • af brugerne siger, at Wake-up Light vækker dem på en behagelig måde*.
  • af brugerne siger, at Wake-up Light er en bedre måde at vågne på end den måde, de tidligere vågnede på*.
  • af brugerne af Philips Wake-up Light synes, at det er nemmere at komme ud af sengen**
  • *(Blauw Research 2008, N=477 brugere)
  • **(Metrixlab 2011, N=209 brugere)

Wake-up Light: Afprøvet og testet

Vi har afprøvet Wake-up Light overalt lige fra det arktiske nord til et hønsehus for at bevise, at vi kan vække verden. Sådan her fungerer det.

Philips Wake-up Light vs. solen

Philips Wake-up Light-lysterapi vs. solen

Opvågning, hvor solen ikke står op

Væk byen: Philips-lysterapi i aktion

Den energi, du har brug for, præcis når du har brug for det

Kom i bedre humør, og få mere energi med lysterapi

I de lyse sommermåneder føler vi os helt naturligt energiske og friske. Lyset spiller en vigtig rolle i forbindelse med at opretholde energiniveauet i løbet af dagen.

I samarbejde med forskere og lysterapieksperter har Philips udviklet et udvalg af energilysprodukter. De hjælper dig med at få mere energi og overvinde vintertræthed og SAD (Seasonal Affective Disorder) på en naturlig måde.

Hvordan påvirker lysterapi dig?

Tag vores test for vintertræthed
Vinterskov

Hvordan virker lysterapi?

Det er meget enkelt: Lyset skal rettes mod dine øjne, men du behøver ikke stirre lige ind i det.

Det betyder, at du kan bruge EnergyLight eller goLITE BLU til at bekæmpe energiunderskud, mens du laver andre ting som f.eks. at spise, arbejde eller se TV.

Ved at bruge et af disse Philips-lysterapiprodukter vil du mærke fordelene efter ganske få dage.

Hvornår skal man bruge lysterapi?

Hvis du bruger lysterapi på det rigtige tidspunkt af dagen, kan det udgøre forskellen mellem fantastiske resultater og slet ingen resultater. Afhængigt af, hvilket mål du vil opnå, anbefaler vi den bedste timing af brugen af Philips EnergyLight.

Vintertræthed

I lande med lange vintre er der mange mennesker, som føler sig energiforladte og trist til mode på grund af lysmangel. Det kaldes vintertræthed eller SAD (Seasonal Affective Disorder).

Eksponering for et "lysbad" fra Philips EnergyLight kan genskabe det velbefindende og energiniveau, man føler om sommeren.

Manglende energi

Oplever du manglende energi om morgenen, efter frokost eller om eftermiddagen?

Philips EnergyLight-produkterne kan hjælpe dig til at føle dig vågen og give ny energi, præcis når du har brug for det. Du skal bare bruge goLITE BLU eller EnergyLight i op til 20 minutter for at få et naturligt energitilskud.

Søvnmønstre

Brugen af Philips EnergyLight kan hjælpe dig med at opretholde en sund livsstil.

Jetlag

Hvis du rejser mellem forskellige tidszoner, kan det give problemer med at sove eller uoplagthed i løbet af dagen.

Philips goLITE BLU kan hjælpe dig med at vænne dig til andre tidszoner og gøre dig mere veloplagt, når du har brug for det.

Terapi med blåt eller hvidt lys?

Lysterapiprodukterne Philips EnergyLight og Philips goLITE BLU er begge lige effektive til at bekæmpe vintertræthed og SAD (Seasonal Affective Disorder).

Mange mennesker elsker den hvide EnergyLight på 10.000 lux. Den er blevet brugt til traditionel lysterapi i mere end 25 år og giver dit hjem et strejf af naturligt dagslys.

Andre foretrækker den kompakte og bærbare goLITE BLU med lyset fra den blå sommerhimmel. Videnskabelig forskning gennem de sidste 10 år har vist, at denne farve lys (som også er en del af hvidt lys) er essentiel for at give et effektivt energilys.

Sikkerhed

Philips EnergyLight-enhederne er medicinske enheder. De overholder direktivet for medicinske enheder: 2007/47/EC, MDD 93/42/EEC samt alle de påkrævede sikkerhedsstandarder.

Dokumenterede resultater

  • af brugerne er tilfredse med deres energilysprodukt fra Philips.*
  • af brugerne er tilfredse med den måde, Philips goLITE hjælper dem med at bekæmpe vintertræthed på**
  • *(Metrix Lab 2010, N=286 brugere)
  • **(Metrix Lab 2011, N=229 brugere)
  • Uafhængige undersøgelser viser, at energilysprodukter fra Philips giver din krop det lys, den har brug for til at bekæmpe vintertræthed og øge dit energiniveau.
  • Energy Light: 
  • Partonen et al. J Affect Disord 57(1-3), 55-61 (2000)
  • Avery et al. Acta Psychiatr Scand 103(4), 267-74 (2001)
  • Gordijn et al. J Affect Disord 136, 72–80 (2012)
  • goLITE BLU: 
  • Anderson et al. Acta Psychiatr Scand 120, 203-12 (2009)
  • Glickman et al. Biol Psych 59, 502–507 (2006)
  • Meesters et al. under udarb.

Se, hvordan du bruger Philips goLITE BLU

Video about using blue light | Philips VitaLight light therapy

Se, hvordan du bruger Philips EnergyLight

Video zur Anwendung einer Lichttherapie mit Philips EnergyLight

Det siger kunderne

Jeff Major

Tak, fordi I har lavet dette fremragende produkt. Det står fremme på skrivebordet på mit arbejde, hvor jeg kan bruge det uden besvær i løbet af arbejdsdagen. Jeg kan mærke, at jeg sover bedre, og jeg er meget mindre udmattet om aftenen. Vi har haft en meget grå vinter, og dette produkt har hevet mig helt op af kælderen. Tak igen.

Jeannie Locatelli

Vinterens "slør" løftede sig allerede første gang, jeg brugte det. Mit energiniveau er øget, og min overdrevne appetit er væk. Jeg har ingen trang overhovedet. Jeg skal være forsigtig med ikke at bruge det efter kl. 17.00. Jeg bruger det en gang om morgenen i 15 minutter og en gang i løbet af eftermiddagen i 15 -20 minutter.

Erica Skyrman

Er vild med bærbarheden. Jeg har kunnet tage den med hjemmefra og vise den til tre venner.

Bernie Cherak

Meget nem at anvende og resultaterne af anvendelsen af enheden er imponerende selv efter kort tid.

Sammenlign produkter

Sammenlign produkter

Se alle produkter, og sammenlign dem, før du bestemmer dig

Start nu 

Modtag vores nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse

Abonner
Fortrolighedspolitik

Har du brug for hjælp?

Besøg vores omfattende onlinesupport, eller kontakt os.

Besøg support