Consumer
Produkter

Hvad er forskellen mellem en slowjuicer og en juicer?

 

En juicer er et godt valg, hvis du ønsker at lave juice i større mængder på en hurtig og effektiv måde. Ofte er motoren på hele 1000 watt. En juicer producerer en klar juice, er effektiv til hårde grøntsager og kan på kort tid lave store mængder juice – perfekt, hvis du vil lave juice til hele familien. Hvis du vil have en koncentreret, silkeglat juice fuld af fibre er slowjuiceren et godt valg, da metoden kværner og presser frugtsaften ud af ingredienserne.  

 

En slowjuicer er særligt velegnet til presning af bløde frugter eller bladgrøntsager. Med sin motor på 100-200 watt er den også meget stille i drift og kan presse juice ud af de mest sarte ingredienser. 
 

Hvilke ingredienser passer bedst til hvilken juicemaskine?

 

Alle vores juicemaskiner er gode til at presse frugter og grøntsager, men juicerne er mere effektive til hårde grøntsager. De laver en klar og forfriskende juice. Slowjuicerne kan også lave juice af alle typer af frugter og grøntsager, men er særligt velegnet til bladgrøntsager, urter og nødder. En slowjuicer laver en koncentreret juice med mange fibre. På visse slowjuicere kan du også lave mandelmælk, sorbet og oven i købet puré og babymos. 

Er der nogen forskel, når vi taler om næringsstoffer? 

Landbrugsuniversitetet i Wien (The University of Natural Resources and Life Sciences, BOKU) har forsket i næringsindholdet i juice fremstillet på henholdsvis juicere og slowjuicere. Forskningen viser, at både juice fra juicere og juice fra slowjuicere har et højt næringsindhold, og at begge er fulde af vitaminer.  Ved testen blev der anvendt forskellige typer af juicere og slowjuicere, og testene viser middelværdien for den pågældende teknologi. Juicer, som er friskpressede med disse to forskellige metoder, har vist sig at være lige næringsrige og lige fulde af vitaminer. Juice fra en slowjuicer har dog et noget højere indhold af fibre.

 

Kigger vi på vitaminer, indeholder juicerne i gennemsnit den samme mængde, uanset om juicen er presset i en juicer eller en slowjuicer. Testene viser dog, at juice fra en slowjuicer indeholder en noget større mængde fibre end juice fra en juicer. Dette skyldes dels, at juice presset på en slowjuicer bliver lidt tykkere, dels at en slowjuicer er god til ingredienser, som har et højt fiberindhold, f.eks. grønkål. Når man taler om forskelle i næringsindhold mellem juicer fremstillet på disse to forskellige måder, kan de først og fremmest tilskrives de ingredienser, man bruger, og at man i en slowjuicer kan presse ingredienser med et højt næringsindhold som f.eks. grønne blade, urter og nødder.  

 

Hvorfor er det sundt at presse juice?

Hvorfor er det sundt at presse juice?